Een magazijn met gangen in mijn hoofd

Morgen ben ik jarig. Nu vind ik mijn verjaardag helemaal geweldig en beleef dit nog altijd als een 5-jarige. Maar dit jaar ben ik er nog om een andere reden blij mee. Ik val weer heel even in een andere gang. Een gang waarin dingen ineens weer lukken die mij al maanden niet of nauwelijks lukken. Voor de buitenwereld vaak onbegrijpelijk. Want waarom kun je morgen wel eten, verloopt alles vloeiend en lukt je dat vandaag en de dagen na morgen niet meer?

Kun jij je een voorstelling maken van hoe het is als je brein op deze manier werkt? Dat je regelmatig tot heel vaak meemaakt dat je voor jouw gevoel ineens iets niet meer kan of lukt? Dat niks vloeiend gaat. Dat je je daardoor onwijs gefrustreerd gaat voelen. Want je weet ergens dat je het moet kunnen. Maar hoe goed je ook je best doet, het lukt je niet.

Je zou mijn brein kunnen zien als een groot magazijn. In een magazijn vind je soortgelijke producten bij elkaar en die vormen samen een gang. Mijn gangen hebben namen als werk, vakantie, verjaardag, feestdagen, dagelijks leven, etc. In elke gang vind je de bijbehorende producten oftewel activiteiten, structuren en bekende rijtjes die daar in horen. Hoe goed ik die gang kan door lopen en de juiste producten kan pakken, oftewel hoe goed ik functioneer, hangt af van hoe de omstandigheden zijn en hoe ik me voel. En hoe goed die gang is vormgegeven. Oftewel, hoe sterk datgeen wat zich in de gang bevind in mijn brein verankerd is.

Ik wissel in mijn hoofd dus van gang als dat nodig is. Oftewel; als ik een dag met werk heb dan begin ik in de gang dagelijks leven, dan ga ik naar de gang werk en zodra ik thuis kom ga ik weer terug naar de gang dagelijks leven. Op mijn verjaardag zit ik de hele dag in de gang verjaardag. Dus ik wissel niet altijd van gang op een dag. Het overgrote deel van mijn dagen bevind ik me in de gang dagelijks leven.

Op het moment dat een gang heel duidelijk is, een vaste plek heeft in mijn hoofd, de omstandigheden kloppen, etc. dan kan ik heel vloeiend zo’n gang door. Maar dan moet echt alles kloppen en herkenbaar zijn. Morgen is dus zo’n dag.
Maar gaat er iets anders dan bedacht dan kom ik die gang niet meer door. Dan kan ik niet anders dan in figuurlijke zin op de grond gaan zitten en wachten tot iemand me overeind kan helpen. Of om verder te gaan in de gang waarin ik me bevind of om me terug te zetten in een andere gang. De ene keer lukt het me daar hulp bij vragen maar de andere keer totaal niet. En dan blijf ik hangen in een gang of zit lang in de verkeerde gang. Het gevolg is dat ik dan dus stilval en niks meer onderneem.

Mijn belangrijkste gang, dagelijks leven, is al lang geen gang meer. De stellingen zijn wankel of al omgevallen. Alle producten staan door elkaar of zijn op de grond gevallen. Of staan zo hoog dat ik er zelfs met een trapje niet meer bijkom. En na morgen bevind ik me dus weer in die gang. Doe dan maar eens je best te functioneren. Want hoe goed zou het jou lukken als ik je letterlijk in een gang zet die totaal overhoop ligt en ik vraag je of je de boodschappen van een klant bij elkaar wil zoeken binnen de vastgestelde tijd? Vast net zo slecht als ik in mijn brein.

Voor mij zijn gangen als verjaardag en vakantie dus een verademing momenteel. Dan is even alles fijn en ben ik vloeiend. Dan voel ik me prettig. Dus morgen? Morgen wordt een goede dag!

4 gedachtes over “Een magazijn met gangen in mijn hoofd

  1. Iksimij schreef:

    Hoi Nicole,

    Dankjewel. Dat zal ik zeker doen!

    Jazeker mag dat. Bedenk wel dat ieder van ons een eigen uitleg of beeldspraak kan hebben. Het kan dus ook een mooi opstapje zijn om er achter te komen hoe het voor bijvoorbeeld jouw cliënte werkt.

    Like

Plaats een reactie